Korjaatteko Model 3 ja Model Y akkuja?
Kyllä korjaamme!
Tarvittaessa pystymme vaihtamaan toisen käytetyn ehjän akun alkuperäisen tilalle – esimerkiksi, jos akku vaurioituu kolarin yhteydessä. Akun vaihto voi tulla kyseeseen myös, jos sopivia varaosamoduuleita ei ole kohtuulliseen aikaan saatavilla. Tällöin voimme tehdä vaihtotarjouksen vanhasta akusta.
Mitä eroa on kennolla, moduulilla ja akulla
Monella on sähköauton akun hajoamisesta mielikuva, että akusta hajoavat kennot/akkukennot. Teslan, kuten muidenkin sähköautojen akut koostuvat lukuisista akkukennoista. Esimerkiksi Model S akussa on tuhansia 18650-tyypin akkukennoja. Nämä kennot on akun sisällä ryhmitelty akkumoduuleiksi. Kokonainen Model S akku koostuu 14 tai 16 akkumoduulista. Model 3/Y akku taas koostuu vain neljästä isosta akkumoduulista. Myös aivan uusimpien S- ja X-mallien (2021 alkaen) akusto koostuu viidestä isosta moduulista ja niiden korjaaminen on merkittävästi hankalampaa, kuin vanhempien mallien akkujen.
Kuvassa näkyvillä avattu Model S akku, jossa akkumoduulit on helposti erotettavissa toisistaan.
Vaihdetaanko korjauksessa kennoja?
Akkuauton akkukorjauksessa ei vaihdeta yksittäisiä kennoja. Jos kenno on rikki, vaihdetaan kokonainen moduuli, eli yli 400 kennoa kerralla. Tämä on kuitenkin hyvin harvinaista, tyypillisimmät viat ovat muita kuin kennovikoja ja ne pystytään korjaamaan akkukorjauksen yhteydessä.
Kuvassa lähikuva moduulista, jossa näkyy yksittäisten kennojen navat ja langat, joilla kennot on kytketty sähkäisesti moduuliin.
Miten rahoitus toimii?
Tarjoamme mahdollisuuden maksaa akkukorjaus rahoituksella yhteistyökumppanimme OP Yrityspankki Oyj:n avulla. Voit laskea ja hakea itsellesi sopivan rahoituksen täältä.
Mitkä vikakoodit viittaavat akussa olevaan vikaan?
Teslan vikakoodit eli ns. alertit näkyvät auton mittaristossa ja MCU-keskinäytöllä, kun painaa näytön yläreunassa vian aikana näkyvää punaista kolmiota. Kun otatte meihin yhteyttä, kannattaa katsoa mitä vikakoodeja näytöillä näkyy. Erilaiset BMS-alkuiset vikakoodit saattavat viitata korkeajänniteakun vikaan. Etädiagnostiikan (kts. edellä) avulla pystymme tarvittaessa katsomaan koodit tarkemmin ja päättelemään korjauksen tarvetta. Akkuvikaan viittaavia koodeja ovat mm. BMS_u029, BMS_u019, BMS_w017, BMS_f017, BMS_u018, BMS_f018, BMS_u025, BMS_f123 ja BMS_f107.
Pystyttekö katsomaan vikakoodit etänä?
Vikakoodien tarkastus (ns. etädiagnostiikka) on mahdollista tehdä, jos autossa on virrat päällä, eli 12 voltin järjestelmä on vielä toiminnassa ja auton tietokoneet käynnissä. Korkeajänniteakun hajotessa tyhjenee kuitenkin myös 12 voltin akku melko nopeasti, joten tällöin etädiagnostiikka ei onnistu, paitsi jos autolle pystytään antamaan apuvirtaa sen verran, että auton tietokoneet käynnistyvät. Pystymme myös katsomaan auton vikahistoriaa n. kuukauden ajan taaksepäin, vaikka autossa ei enää 12 voltin järjestelmä toimikaan.
Etädiagnostiikassa käytämme Teslan virallista Toolbox 3 ohjelmistoa.
Voiko akkukapasiteettia lisätä?
Meiltä on usein kysytty, voiko akkuun lisätä kennoja tai vaihtaa isomman akun alkuperäisen tilalle. Kennoja tai itse asiassa moduuleita ei pysty tai ainakaan kannata lisätä pienempikapasiteettiseen akkuun. Teoriassa 14-moduuliseen akkuun voi lisätä kaksi lisämoduulia, mutta käytännössä kyseessä on niin suuri työ, ettei se kannata.
Sen sijaan on täysin mahdollista vaihtaa alkuperäisen akun tilalle isompi akku aina 90 kWh akkuun asti. Pystymme hankkimaan näitä (käytettyjä) akkuja yhteistyökumppaniemme avulla. Emme jälkiasenna 100kWh akkuja niihin liittyvän suuren työmäärän johdosta. 100kWh akku on painavampi ja vaatii muutoksia myös alustaan.
Joissain tapauksissa Tesla on myös rajoittanut akun kapasiteettia ohjelmallisesti. Tämän lukitun kapasiteetin vapauttaminen käyttöön on mahdollista, mutta siitä seuraa muita rajoitteita mm. auton päivitysten suhteen.
Jos vaihdan isomman akun, otatteko vanhoja akkuja vaihdossa?
Vanha akku, oli se sitten ehjä tai vaurioitunutkin, on edelleen käyttökelpoinen monessa sovelluskohteessa. Teslan akkumoduulit ovat suosittuja energiavarastoina tai erilaisissa konversioprojekteissa, joissa ajoneuvoja muunnetaan sähkökäyttöisiksi. Pyrimme aktiivisesti etsimään tällaisia jälkimarkkinoita käytetyille akuille, joten on ihan hyvin mahdollista, että voimme ostaa vanhan akkusi ja etsiä sille uusiokäyttöä. Hinta riippuu kulloisestakin markkinatilanteesta ja akun kunnosta ja se neuvotellaan tapauskohtaisesti.
Korjaatteko muita kuin Tesloja?
Tällä hetkellä keskitymme vain Tesla akkukorjauksiin ja -huoltoihin. Meiltä kysytään kyllä jatkuvasti korjauksia mm. monen merkkisiin hybridiautoihin, mutta valitettavasti tällä hetkellä resurssimme eivät riitä muiden merkkien korjauksiin. Jos sinulla on osaamista hybridiautojen akkukorjauksiin, ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä akkukorjausverkostoa.
Aiotteko laajentaa muille paikkakunnille?
Alkuvaiheessa korjaamme ja huollamme akkuja vain Tampereella ja Kankaanpäässä. Koska rikkinäisten autojen siirteleminen paikkakunnalta toiselle on kuitenkin suhteellisen kallista, etsimme etenkin Etelä- ja Pohjois-Suomesta aktiivisesti kumppaneita, jotka voisivat tulla osaksi Akkuauton verkostoa. Jos sinulla on autokorjaamo ja kiinnostusta tulla Akkuauton partneriksi, ota yhteyttä!
Mitä takuu kattaa?
Myönnämme korjaukselle takuun, jonka kesto riippuu myydystä tuotteesta (esim. kulta-, hopea- ja pronssikorjaus). Takuu on ns. työtakuu, eli se kattaa viat, jotka olemme korjanneet sekä vian korjaamisen yhteydessä tehdyn työn ja mahdolliset vaihdetut komponentit. Jos esimerkiksi kävisi niin, että työn johdosta akkuun on jäänyt vuoto ja sen takia akkuun pääsee kosteutta, takuumme luonnollisesti korvaa virheestämme aiheutuneet vauriot. Jos korjaamme akusta yhden akkumoduulin vian ja sama vika uusiutuu, korjaamme sen veloituksetta uudelleen. Sen sijaan, jos akkuun tulee myöhemmin takuuaikana uusi vika eri moduuliin, ei takuu kata tätä. Korjauksen yhteydessä kyllä tarkastamme muutkin kuin vikaantuneen moduulin, mutta emme valitettavasti pysty estämään sitä, että ehjät moduulit myöhemmin vikaantuvat.
Jotkut sanovat, että kun akku korjataan, hajoaa sitten tietysti heti perään viereinen moduuli ja tulee uusi kallis remontti. Näin ei kuitenkaan ole. Ylivoimaisesti yleisimmät viat johtuvat kosteudesta. Korjauksen yhteydessä akku kuivataan ja kosteudenhallintaa parannetaan, jolloin on odotettavissa, että akku toimii korjauksen jälkeen jälleen useita vuosia – etenkin, jos sitä korjauksen jälkeen huolletaan säännöllisesti.
Auton kuljetus korjaamolle
Akkuautolla on hinausautoyrittäjiä partnereina, joten voit kysyä meiltä myös tarjouksen auton kuljettamisesta korjaamolle.
Korjaatteko muita, kuin akkuvikoja?
Akkukorjausten yhteydessä voimme tehdä muita korjauksia, joita korjauksen yhteydessä on järkevää tehdä. Esimerkiksi ilmansuodattimen vaihto tai 12 voltin akun vaihto käyvät näppärästi akkukorjauksen yhteydessä. Työtilanteen salliessa voimme tehdä muitakin korjauksia, kysy tilannetta lähimmältä korjaamoltasi.
Paljonko palvelunne maksaa?
Tässä esimerkkejä hinnoittelustamme (hinnat sis. alv):
- Akun peruskunnostus alkaen 5980 euroa
- Akkuhuolto Model S/X 990 euroa
- Tuntityöt 138 eur
- Sijaisauto huollon tai korjauksen ajaksi 49 eur/vrk