Akkukorjaus

Model S/X

Auto  kuntoon parhaimmillaan 1-2 viikossa

Pronssi: 5980 EUR (takuu 1v/30 000km)

Hopea: 7480 EUR (takuu 2v/60 000km)

  • Sis. tarkastushuolto n. 1v / 30 000km kohdalla

Kulta: 8980 EUR (takuu 3v/90 000km)

  • Sis. tarkastushuolto n. 1,5v / 45 000km kohdalla

Korjaus sisältää:

  • Vianhaku
  • Akkumoduulien tarkastukset ja korjaamisen
  • Pientarvikkeet ja jäähdytysnesteet
  • Tarvittavat akun ruostekorjaukset
  • Tarvittaessa kuljetuksen korjaamollemme (veloitetaan erikseen)
  • Takamoottorin pikatarkastus nestevuoden varalta
  • Akun tiiveystesti
  • Kattava korjausraportti

Erikseen sovittaessa mm.:

  • Kontaktorien vaihto
  • Akkukotelon pohjan lommon oikaisu
  • Sijaisauto (Tesla Model 3) 49 €/vrk

Akkukorjaus

Model 3/Y

Auto  kuntoon parhaimmillaan 1-2 viikossa

Peruskunnostus 5980 EUR (takuu 1v/30 000km)

Korjaus sisältää:

  • Vianhaku
  • Akkumoduulien tarkastukset ja vaihto tai korjaus
  • Pientarvikkeet ja jäähdytysnesteet
  • Tarvittavat akun ruostekorjaukset
  • Tarvittaessa kuljetuksen korjaamollemme (veloitetaan erikseen)
  • Akun tiiveystesti
  • Kattava korjausraportti

Erikseen sovittaessa mm.:

  • Kontaktorien vaihto
  • Akkukotelon pohjan lommon oikaisu
  • Sijaisauto (Tesla Model 3) 49 €/vrk

Lisätietoa akkukorjauksesta

Tesla Model S/X

Korkeajänniteakun korjaus – mitä se tarkoittaa?

Ennen kuin akkua varsinaisesti aletaan korjata, diagnosoidaan vika. Useimmissa tapauksissa voimme tehdä alustavan diagnoosin jo etäyhteydellä. Meitä myös auttaa, jos asiakas ennen yhteydenottoa katsoo itse vikakoodit auton Service Mode -valikosta. Joskus ajoneuvon “halvaantuminen” voi johtua myös muista korkeajännitejärjestelmän vioista – esim. moottori, akun lämmitin, ilmastoinnin kompressori tai sisätilanlämmitin voi aiheuttaa hajotessaan eristevastusvian, joka estää auton käynnistymisen. Jo auton näytöllä näkyvien hälytysten perusteella pystyy kuitenkin aika varmasti päättelemään akkukorjauksen tarpeellisuuden. Vikakoodit, kuten BMS_a066, BMS_u029, BMS_u019, BMS_w017, BMS_f017, BMS_u018, BMS_f018, BMS_f123, BMS_u025 ja BMS_f107 viittaavat akkuvikaan. BMS_f151 taas viittaa akun ulkopuoliseen vikaan.

Kun akkuvika on todettu todennäköiseksi, autosta otetaan tiedot testerillä muistiin, irrotetaan akku autosta, akku avataan, vika paikannetaan ja korjataan. Korjauksen yhteydessä akku tarkastetaan kokonaan visuaalisesti ja tarvittaessa sähköisesti, sekä vaihdetaan tai puhdistetaan kriittiset akun tiivistykseen ja “ilmanvaihtoon” liittyvät osat. Jos korjaus vaatii akkukennojen tai moduulien vaihtoa, sopeutetaan uudet (käytetyt) kennostot auton alkuperäiseen akustoon. Akkukotelosta korjataan korroosiovauriot. Akku kasataan, tiiveystestataan, asennetaan takaisin autoon ja koeajon ja -latauksen avulla todetaan korjauksen onnistuminen.

Tyypillinen akkuvian aiheuttaja on akkuun kertynyt kosteus. Kosteutta kertyy sekä kondension että akun helmoissa sijaitsevien venttiilien kautta. Venttiilit likaantuvat pölyisissä olosuhteissa ja alkavat päästää kosteutta sisään akkuun – lämpötilan vaihtelut edesauttavat tätä. Joskus kosteutta pääsee sisään myös puhki ruostuneen sulakekannen tai akun kannen läpi menevien pultinreikien kautta. Akun sisään kertynyt kosteus aiheuttaa hapettumia – esimerkiksi akun sisällä olevat piirilevyt rikkoontuvat. Nämä piirilevyt pystymme korjaamaan tai vaihtamaan ehjään. Harvinaisemmissa tapauksissa itse akkukennoja on vaurioitunut, jolloin kokonainen akkumoduuli joudutaan vaihtaamaan.

Ns. LDU:n (Model S/X iso takamoottori) yhteydessä tarkistamme myös moottorin enkooderin eli moottorin päässä olevan anturin. Näissä moottoreissa on esiintynyt sisäistä jäähdytysnestevuotoa ja laakerivikoja ja kostea tai rasvainen anturi on merkki alkaneesta ongelmasta. Jos anturi on kostea tai moottorissa näkyy muita vuotoon viittaavia oireita, suosittelemme moottorin huoltoa pikaisesti.

Paljonko maksaa?

Akun ns. peruskorjauksen hinnat alkavat 5980 eurosta (sis. Alv). Hintaan vaikuttaa korjaukselle myönnettävän takuun pituus. Peruskorjaus sisältää em. prosessin mukaisen akun läpikäynnin ja vikojen korjaamisen, mutta ei esimerkiksi vaihtomoduuleita. Jos siis akkuun joudutaan vaihtamaan kokonainen akkumoduuli tai muita merkittäviä osia (esimerkiksi kontaktorit), veloitetaan tästä erikseen. Esimerkiksi moduulien vaihdot ovat hyvin harvinaisia. Hinta kuitenkin sisältää kaikki akun korjauksessa tarvittavat pientarvikkeet, kuten liimat, maalit, nesteet, vaihdettavat venttiilit ja korjattavien piirilevyjen komponentit. Kukin korjaus kuittautetaan kirjallisen kustannusarvion avulla asiakkaalta ennen korjaustyön aloittamista.

Korjaus on maksettava kokonaisuudessaan ennen kuin auton voi noutaa korjattuna takaisin. Tarjamme myös kumppanimme OP:n kanssa mahdollisuuden maksaa akkukorjaus rahoituksella. Rahoituksen avulla pystyt jaksottamaan korjauskustannuksen pidemmälle ajalle.

Kauanko kestää?

Akun peruskorjaus kestää normaalioloissa n. viikon. Jos akkuun joudutaan vaihtamaan osia, kuten akkumoduuli, varastotilanteesta ja osien saatavudesta riippuen on syytä varautua muutaman viikon korjausaikaan. Esimerkiksi Teslalta uusien varaosien toimitus kestää viikosta kahteen. Ajoittain meillä voi olla myös ruuhkaa, mikä viivästyttää korjauksen aloittamista. Korjausaika-arvio annetaan kustannusarvion yhteydessä.

Kuvassa pahasti hapettunut akkumoduuli. Onneksi aika harvinainen tapaus.

Takuu

Akkuauto Finland Oy myöntää korjaukselle takuun, joka korvaa korjatun vian. Jos akkuun tulee takuuajan sisällä jokin muu vika, ei takuu tätä kata. 

Takuun kesto riippuu ostetusta tuotteesta:

Pronssi: 1 vuosi / 30 000 km

Hopea: 2 vuotta / 60 000 km

Kulta: 3 vuotta / 90 000 km

Hopea- ja kultatuotteiden takuun ehtona on huoltotarkastus takuun puolivälissä (sis. tuotteiden hintaan).

Akun vaihto

Joissain tapauksissa akku voi olla niin pahasti vaurioitunut, että se kannattaa vaihtaa toiseen. Jos akkuun joutuu esimerkiksi vaihtamaan useita moduuleita tai itse akun kuoressa on mekaanisia vaurioita, kannattaa hankkia toinen käytetty akku ja myydä vanhasta akusta ehjät moduulit muuhun käyttöön. Kysy meiltä hyvitystarjous! Auton vanha akku ei siis ole arvoton, vaikka se rikki olisikin! 

Ns. kolmannen osapuolen akkukorjaus tarkoittaa myös sitä, että kyseinen akku ei enää kelpaa auton valmistajalle vaihto-osana.

Puhki ruostunut pääsulakkeen kansi vaivasi aivan alkupään autoja, ennen kuin ilmastoinnin kondenssivesi vuoden 2014 aika alettiin ohjata eri paikkaan.

Hankalammissa tapauksissa analysoimme akun käyttäytymistä lataamisen ja purkamisen aikana.

Akun takaosan liitinpaneelin kansi hapettuu iän ja maantiesuolan yms. myötä. Pahimmillaan kosteus pääsee hiipimään akun sisään täältä. Tarvittaessa uusimme paneelin.

Akun helmojen venttiilit kuraantuvat käytön myötä. Suosittelemme säännöllistä akun helmojen puhdistusta, tämä vähentää merkittävästi akkuun kertyvän kosteuden määrää.

Uudet venttiilit. Joissain tapauksissa myös alkuperäiset venttiilit voidaan puhdistaa.

Yhden akun helmoista kertynyt karkkilaatikollinen kuraa.

Ota yhteyttä ja kysy lisää!