Tyypillinen akkuvian aiheuttaja on akkuun kertynyt kosteus. Kosteutta kertyy sekä kondension että akun ”helmojen” venttiilien kautta. Venttiilit likaantuvat pölyisissä olosuhteissa ja alkavat päästää kosteutta sisään akkuun – lämpötilan vaihtelut edesauttavat tätä. Joskus kosteutta pääsee sisään myös puhki ruostuneen sulakekannen tai akun kannen läpi menevien pultinreikien kautta. Akun sisään kertynyt kosteus aiheuttaa hapettumia – esimerkiksi akun sisällä olevat piirilevyt rikkoontuvat. Pystymme korjaamaan tai vaihtamaan nämä piirilevyt, mutta se vaatii työlään akun purkamisen ja kalliimman akkukorjauksen.
Ennakoivassa akkuhuollossa tarkistamme auton diagnostiikasta vikakoodit eli alertit sekä tarkistamme akkukennojen jännitteet. Tämän jälkeen irroitamme akun autosta ja tarkastamme sen kunnon ulkoisesti avaamatta akkua. Irroitamme akun helmoista kannet, puhdistamme ne ja tarkastamme helmaventtiilit. Puhdistamme, tai tarvittaessa vaihdamme venttiilit uusiin. Tarvittaessa uusimme myös pääsulakkeen kannen ja tiivistämme sen ja kriittiset akun kannen läpiviennit.
Poistamme akkua avaamatta akun sisään mahdollisesti jo kertynyttä kosteutta.
Lopuksi asennamme akun takaisin autoon ja teemme lyhyen koeajon.
Huollon yhteydessä emme pysty tarkistamaan, onko akun sisällä jo alkavaa hapettumaa, joten huolto ei varmasti takaa sitä, etteikö akkuun voisi silti tulla sisäinen vika, mutta huolto vähintään hidastaa vian ilmenemistä. Jos juuri huollettuun akkuun tulee sisäinen vika, korjaamme akun alennettuun hintaan.
Ns. LDU:n (ison takamoottorin) yhteydessä tarkistamme myös moottorin enkooderin eli moottorin päässä olevan anturin. Näissä moottoreissa on esiintynyt sisäistä jäähdytysnestevuotoa ja kostea anturi on merkki alkaneesta ongelmasta. Jos anturi on kostea tai moottorissa näkyy muita vuotoon viittaavia oireita, suosittelemme moottorin huoltoa pikaisesti.